tirsdag 29. april 2008

Det store etegildet...

Jeg lovet jo å dokumentere konferansens fantastiske lunsj, til glede for alle som ikke var der... De ansatte på Nasjonalbiblioteket og ABM må leve godt, som har sånne kokker til daglig (selv om tapas neppe er hverdagskost der heller), istedet for den kjedelige matpakken med brunost og nøkkelost jeg hadde i dag...

Forøvrig er det ganske mange som gjerne ville bli med på seminar etter å ha hørt om menyen -hva seminaret faktisk handlet om, var visst ikke så nøye...

mandag 28. april 2008

Nullkonferansen

Fredag var det tid for dem offisielle kursavslutningen -nullkonferanse i Oslo. Nullkonferanse (forøvrig et ord som i skrivende stund gir 164 treff i google) er i følge Vestfold fylkeskommune en "samling (ikke en vanlig konferanse) hvor deltakerne kommer og selv setter sammen program for dagen. Deltakerne skal også dele sin erfaring med hverandre på nullkonferansen. Hva har vært bra, hva har vi lært osv? ".

I teorien en strålende ide. I praksis tror jeg nok en del programsnekring med hell kunne vært gjort på forhånd -for eksempel på en konferanse-wiki. Det ville spart en del tid som istedet kunne vært brukt på diskusjonene -en halv time på hvert tema ble litt knapt -i tillegg til at man ved å vite temaene på forhånd hadde hatt større mulighet til å forberede seg.

Når det er sagt, ble det sagt mye interessant på konferansen (selv om de emnene jeg helst ville diskutert, typisk nok ikke fikk nok stemmer til å komme på programmet...). Og lunsjen (som kom godt, men litt sent) kommer det til å gå gjetord om. Jeg har allerede gjort flere misunnelige ved å fortelle om champagneseminaret... Bilde av herligheten (bare for å gni det litt ekstra inn hos de som ikke var til stedet) kommer i morgen.

Jeg gjorde også et podcast-forsøk på konferansen. Noen minutter av foredraget til Morten Søby (som fikk vist oss mange fancy måter å skifte bilde i en powerpoint-presentasjon...) ligger på mp3-spilleren min, og hvis jeg en dag får en teknisk åpenbaring, kan det jo være at det vil forville seg inn her med tid og stunder...

torsdag 17. april 2008

Ting 23 -Oppsummering

Og derr! var jeg i mål...

Hva ble din favoritt 23 ting?

En del av tingene har jeg alt brukt med stor entusiasme en god stund privat -både blogging, MSN, Facebook, YouTube og Bloglines er gamle venner. Av nye ting er jeg særlig begeistret for Flickr og LibraryThing, som jeg skal bruke mye tid på når jeg en gang i en fjern framtid endelig får bredbånd hjemme igjen... Podcasting har jeg også tenkt å sette meg mer inn i, særlig fra nrk. De har mange program jeg gjerne vil høre på, men aldri husker...

Har dette programmet hatt noen innvirkning på deg og dine læringsmål. Har du fått lyst til å lære mer?

Mye vil ha mer, er det ikke det det heter? Nå har jeg vært ganske opptatt av og brukt mye web før også -da jeg bodde på den ytterste nøgne ø var jeg gjerne pålogget og online 17-18 timer i døgnet -men jeg har oppdaget nye muligheter og kommer nok til å bruke litt tid på utforske videre. Har allerede satt bokmerke på Learning 2.0, som i skrivende stund er oppe i 58 ting og satser på å få utforsket hvertfall noen av de tingene med tid og stunder.

Er det noe som har overrasket deg i løpet av kurset, noe du synes var spesielt nyttig å lære?

Det mest overraskende var vel at jeg umiddelbart syntes Rollyo var ganske ubrukelig, mens så mange andre var vilt begeistret. Har innsett etterhvert at det har sine bruksområder, bare ikke de jeg testet i utgangspunktet... ZohoWriter/GoogleDocs og del.icio.us er eksempler på ting jeg har savnet ogh nok også kommer til å få mye glede av.

Forslag til forbedringer av kursopplegget?

Jeg har tidligere fundert på om ikke et eget diskusjonforum for kurset, som alternativ eller supplement til bloggene, hadde vært en god ide. En annen ting jeg tror hadde vært nyttig, er lokale/regionale samlinger mellom hovedsamlingene, hvor vi kunne diskutert problemer, muligheter og behov i mindre grupper, og så heller konsentrert oss om de nye tingene som skulle læres på hovedsamlingene. Om dette er gjennomførbart tidsmessig er jo et annet spørsmål...

Andre tjenester du hadde ønsket å ha med i opplegget?

Det var dette med diskusjonsforum da... Og litt mer fokus på hva de forskjellige tingene konkret kan brukes til i biblioteksammenheng.

Og sist, men ikke minst… Dersom et nytt kurs ble tilbudt, ville du da ha ønsket å delta?

Først og fremst ville jeg ønsket å sende alle lærerne -det er mange av dem som nok trenger det mer enn meg...

onsdag 16. april 2008

Ting 22 - Bibliotek 2.0

Bibliotek 2.0 gir oss mange nye muligheter til å nå ut til nye grupper og på nye måter, både globalt og lokalt. Det krever at bibliotekarene har den nødvendige kunnskapen, både rent teknisk og i forhold til hva det kan brukes til -og så vi kan lære bort til og hjelpe brukerne. Den beste måten å oppnå det på er rett og slett å bruke tid på å gjøre seg kjent med hva som finnes og med generell nettbruk. Har man erfaring med en del forskjellige nettsteder, kan man også som regel finne ut av nye ting man ikke har vært borti før når det trengs. Ser man bak de forskjellige lay-outene, er funksjonene ofte de samme.

Samtidig skal vi også passe på å ikke bli for oppslukt av alle mulighetene web 2.0 gir oss -det bør ligge en viss nytteverdi og et behov bak det vi gjør. Har brukerne behov for/nytte av/lyst til å finne oss påde på Facebook, Origo, MySpace og SecondLife? Hvor stor andel av dem er egentlig på disse stedene?

Jeg har jobbet 1 år og 9 måneder på et folkebibliotek i en liten kommune i utkant-Norge, hvor det ikke engang var videregående skole. Vi hadde en publikums-pc, den var i bruk en del, men ikke nødvendigvis hver dag. Det slår meg innimellom når jeg leser om alle de nye tekniske vidunderene som bibliotekene bare prioritere å ta i bruk, hvor lite behov for det det ville vært der oppe. Noen ville helt sikkert hatt glede av det, og når et tilbud først oppstår, vil jo flere oppdage det etterhvert, men ut fra min opplevelse av hverdagen der og de forespørselene jeg fikk, var det ikke der det største behovet og ønskene lå. I forbindelse med at innkjøpsordning for tidsskrift dukket opp tidligere i år, ble det en debatt på BibliotekNorge-listen om hvorvidt man egentlig burde satse på elektroniske tidsskrift i stedet. Min umiddelbare tanke var at enkelte av debattantene neppe hadde vært i nærheten av mindre folkebibliotek på en stund. Jeg vet hvertfall at i "mitt" bibliotek, som er blandt de som vil få glede av den nye ordningen, ville neppe så mange ha interesse av å få elektroniske tilganger. Å få flere tidsskrift de kan låne med seg hjem og lese der når det passer dem, er jeg derimot sikkert på at mange har gledet seg over.

I vår iver etter å henge med i alt som kommer, må vi ikke glemme alle andre oppgaver vi har, eller de brukergruppene som ikke vil eller ikke kan benytte seg av nettilbud, men likevel har stor glede og nytte av biblioteket.

For ordens skyld -jeg synes det er viktig at vi holder oss oppdatert, at vi deltar på kurs som dette og kjenner til og vet å benytte oss av de nye mulighetene som finnes -dette er absolutt områder vi kan og skal og bør ha god kompetanse på. Jeg bruker web 2.0 både i jobb og privat, synes det gjør livet lettere på mange måter og blir direkte furten når jeg ikke finner de tjenestene jeg ønsker meg. Men jeg er ikke så sikker på at det er det eneste saliggjørende og at vi bør nedprioritere alt annet for å drive med det uten at vi vet hva vil faktisk vil oppnå.

tirsdag 15. april 2008

Ting 21 - Web 2.0 awards

Web 2.0 awards fra SEOmoz

Blogguides: Jeg synes det er vanskelig å sammenlikne Technorati og Bloglines, fordi de brukes til forskjellige ting. Bloglines har jeg brukt som rss-leser i flere år, jeg vet at den også har andre funksjoner, men har sjelden hatt behov for dem. Technorati er mer en veileder i alt som finnes av blogger, inndelt etter tema. Til vanlig er en rss-leser nyttigere for meg, men jeg klarer fint å vandre fra blogg til blogg en god stund når tiden er der (noe skal man jo gjøre når alle har heldagsprøver og stillheten senker seg over biblioteket). Når det gjelder søking i blogger, synes jeg searchCrystal er bedre enn både Bloglines og Technorati. Findory, som kom på tredje plass i kåringen, ble nedlagt i november 2007.

Bookmarking/Social tagging: Jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen på disse to kategoriene. Del.icio.us, BlinkList og Furl ser ut til å ha mange av de samme funksjonene, men har likevel havnet i to forskjellige kategorier. Ma.gnolia.com får jeg bare feilmelding på, så ut fra min erfaring er den ikke så mye å skryte av...

Books: Her skjønner jeg enda mindre av inndelinger og vurderinger. Lulu er et nettsted for folk som vil skrive og utgi egne bøker, LibraryThing er for å ordne og katalogisere egne bøker og Biblio er nærmest et antikvariat med salg av gamle bøker. Hvordan kan man vurdere disse opp mot hverandre når de fyller helt forskjellige behov?

Collaborative Writing and Word Processing: Til vanlig tekstbehandling er nok GoogleDocs (eventuelt ZohoWriter) best, mens Writeboard virker som en god løsning når man skal samarbeide om og dele dokumenter. ThinkFree ser litt mer profesjonellt ut, men kan sikkert være kjekt til skoleoppgaver o.l.


Det er altfor mange kategorier og vinnere til at jeg får satt meg inn i alle nå (og noen er jo sperret av fylket...), men jeg har fått kikket litt rundt og oppdaget noen nye som kan være verdt å kikke på senere. Ettersom stort sett alt krever at man registrerer seg for å tilgang, er det vanskelig å mene så mye om hvordan de forskjellige er å bruke bare ved å se på sidene. Jeg oppdaget jo også at nominerte i samme kategori, dekket helt forskjellige behov, så det kan være lurt å bruke litt tid på å sette seg inn hva som tilbys og hva man faktisk trenger, heller enn å bare stole på kåringer.

fredag 11. april 2008

Ting 20 -E-læring

Grunnet manglende lyd-muligheter avsto jeg fra å registrere meg på ChinesePod -jeg tviler i utgangspunktet på at et så komplisert språk som kinesisk kan læres over nett, og å skulle gjette seg til hvordan tegnene skal uttales krever bedre synske evner enn det jeg kan slå i bordet med. Ikke er kinesisk særlig politisk korrekt for tiden heller...

Bortsett fra det har jeg, ut fra det jeg har sett, tro på at e-læring kan fungere bra i mange sammenhenger, både som selvstudium med og uten oppfølging fra lærer og for mindre grupper med nær- og fjernundervisning. Det kan også være en grei måte å drivebrukeropplæring i bibliotekene på, i stedet for å dele ut ark med oppgaver til elevene, slik vi gjør nå, kan man bare henvise dem til nettsider med oppgaver de kan gjøre uansett hvilke maskiner de bruker.