onsdag 1. oktober 2008

Camilla Morton - A year in high heels

Camilla Mortons A year in high heels er en inspiarsjons- og merkedagsårbok, i retning "glossy dameblad"-sjangeren. Hver måned inneholder en kjendisbrev (som blir i overkant mye uinteressant name-dropping for meg), en bokanbefaling, en muse (bl.a.Askepott, Jane Austen og Coco Chanel), månedens skotype og ymse How to-avsnitt om alt bra brevskiving til pannekakesnuing, i tillegg til merkedager av alle slag. I praksis en samling kunnskap og informasjon i små avsnitt, organisert etter kalenderen.

Jeg konstaterte at jeg elsket denne boka allerede på side 13, der et 4-siders kapittel om brevskrivning har et egen avsnitt om tegnsetting... Den er underholdende skrevet, og jeg er glad i alt som gir meg (u)nyttig trivia i passende mengder. Imidlertid er 500 sider av dette i overkant mye å lese på en gang. Den egner seg nok bedre som oppslagsverk (den har både detaljert innholdsfortegnelse og et relativt omfattende register), eventuelt les-et-kapittel-i-måneden-bok. En del av forslagene blir også litt høytflygende for de av oss med mer normal økonomi og muligheter.

Boka er nok mest for de som finner blader av type Marie Claire og Cosmopolitan underholdende -andre vil antagelig vegre seg ved synet av det rosa og glitrende omslaget...

Ingen kommentarer: