tirsdag 15. april 2008

Ting 21 - Web 2.0 awards

Web 2.0 awards fra SEOmoz

Blogguides: Jeg synes det er vanskelig å sammenlikne Technorati og Bloglines, fordi de brukes til forskjellige ting. Bloglines har jeg brukt som rss-leser i flere år, jeg vet at den også har andre funksjoner, men har sjelden hatt behov for dem. Technorati er mer en veileder i alt som finnes av blogger, inndelt etter tema. Til vanlig er en rss-leser nyttigere for meg, men jeg klarer fint å vandre fra blogg til blogg en god stund når tiden er der (noe skal man jo gjøre når alle har heldagsprøver og stillheten senker seg over biblioteket). Når det gjelder søking i blogger, synes jeg searchCrystal er bedre enn både Bloglines og Technorati. Findory, som kom på tredje plass i kåringen, ble nedlagt i november 2007.

Bookmarking/Social tagging: Jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen på disse to kategoriene. Del.icio.us, BlinkList og Furl ser ut til å ha mange av de samme funksjonene, men har likevel havnet i to forskjellige kategorier. Ma.gnolia.com får jeg bare feilmelding på, så ut fra min erfaring er den ikke så mye å skryte av...

Books: Her skjønner jeg enda mindre av inndelinger og vurderinger. Lulu er et nettsted for folk som vil skrive og utgi egne bøker, LibraryThing er for å ordne og katalogisere egne bøker og Biblio er nærmest et antikvariat med salg av gamle bøker. Hvordan kan man vurdere disse opp mot hverandre når de fyller helt forskjellige behov?

Collaborative Writing and Word Processing: Til vanlig tekstbehandling er nok GoogleDocs (eventuelt ZohoWriter) best, mens Writeboard virker som en god løsning når man skal samarbeide om og dele dokumenter. ThinkFree ser litt mer profesjonellt ut, men kan sikkert være kjekt til skoleoppgaver o.l.


Det er altfor mange kategorier og vinnere til at jeg får satt meg inn i alle nå (og noen er jo sperret av fylket...), men jeg har fått kikket litt rundt og oppdaget noen nye som kan være verdt å kikke på senere. Ettersom stort sett alt krever at man registrerer seg for å tilgang, er det vanskelig å mene så mye om hvordan de forskjellige er å bruke bare ved å se på sidene. Jeg oppdaget jo også at nominerte i samme kategori, dekket helt forskjellige behov, så det kan være lurt å bruke litt tid på å sette seg inn hva som tilbys og hva man faktisk trenger, heller enn å bare stole på kåringer.

Ingen kommentarer: