tirsdag 25. mars 2008

Ting 17 -Origo

Jeg er instinktivt litt skeptisk til alt som bruker "kos" i markedsføringen ("meningsbryting, samarbeid og kos i norske byer og lokalsamfunn") -det oser fjortis og useriøsitet lang vei, men i praksis synes jeg Origo virker mindre fjortis-vennlig enn for eksempel Facebook. Jeg kommer likevel til å holde meg til Facebook -det er der "alle" er. På Origo finner jeg ingen kjente, og hele poenget med sånne sider er jo at man skal ha nettverk. Det mest nyttige jeg har funnet for egen del, er at når jeg markerer min tilhørighet på kartet , får jeg opp en fin liste over alle arrangementer i området, kjekt for oss som ikke leser lokalavisa.

Lokal tilhørighet ser i det hele tatt ut til å være et stikkord for Origo, og for lokalforeninger av alle slag er nok Origo et godt alternativ til intern hjemmeside. Om det er et godt alternativ til hjemmeside ment til eksternt bruk er jeg mer i tvil om -jeg synes det er kronglete å finne ting med mindre jeg vet akkurat hva jeg skal søke etter, og fordi søkene også gir treff i mange lokalnyheter blir resultatene ofte mange og lite oversiktlige. Det burde vært mulig å få avgrenset/avansert søk.

Jeg er heller ikke overbevist om at det er noe jeg vil anbefale biblioteker å bruke så mye tid på. Jo da, en bibliotekprofil og -sone på Origo kan sikkert være nyttig, i likhet med Facebook-profil, MySpace-profil osv osv, men jeg tror at for de fleste vil det være vel så nyttig å heller bruke tid på å få en skikkelig hjemmeside. Alle profiler, soner, grupper osv må oppdateres og vedlikeholdes jevnlig. Det krever tid og ressurser, noe de færreste bibliotek (hvertfall av de jeg har vært borti) har flust av. En dårlig/passiv profil som ikke oppdateres er ikke nødvendigvis bedre enn ingen profil... Vi skal møte lånerne der de er -og de er på nettet. Overalt på nettet. Vi kan ikke være overalt, og da mener jeg det er bedre å bruke de ressursene man har på å få en profesjonell, aktiv og nyttig hjemmeside, og helle bruke f.eks lokalsonene på Origo til å annonsere spesielle arrangement o.l.

Forøvrig synes jeg det er en uting at man må oppgi mobilnummer for å registrere seg.

Ingen kommentarer: