fredag 14. mars 2008

Ting 16 -Mashup

Mashup er engetlig et veldig dekkende begrep -selv om layoutene jeg har sett stort sett er hakket mer ryddig enn navnet tilsier...

Katalogkort-ideen hos Ann Arbour var morsom og kreativ, jeg fant en bok ingen hadde skrevet om før og kunne i tillegg more meg med på trykke oppdater og se kommentaren min i stadig nye skrifttyper...

Av Masup Awards-vinnerne (de av dem jeg kikket på, det var mange...) var searchCrystal en av mine favoritter -man kan søke i flere søkemotorer på en gang etter f.eks bilder, blogginnlegg eller nyheter og få en virtuell presentasjon over treffene utfra hvor mange søkemotorer de ga treff i. YahooBattle er en nokså unyttig, men likevel ganske festlig ide, mens de nyhets-mashupene (mashups? Hva er korrekt flertallsbenevelse tro?) jeg så, for eksempel WorldNewsTV stort sett var for USA-sentrerte til å ha noen interesse for meg. MyStickies så ut som en strålende ide, men i likhet med flere andre mashup-varianter jeg så, funker de bare i Mozilla.

Å lage en mashup føler jeg ligger litt utenfor min tekniske kompetanse, så det skal jeg ikke prøve meg på i denne omgang...

Ingen kommentarer: