torsdag 13. mars 2008

Om å blogge

Jeg følger med på alle deltagerbloggene i Østfold, delvis fordi jeg er nysgjerrig, men også fordi det er interessant og lærerikt å lese om andres erfaringer og ideer. For eksempel har jeg sett at andre fant nyttige områder å bruke Rollyo på og at det dermed kanskje ikke er så ubrukelig som jeg trodde... Og selv om jeg ikke nødvendigvis er enig i Vegards kritiske holdning til det meste, har det han skriver fått meg til å tenke over ting jeg ellers ikke ville stusset over i det hele tatt.

Men jeg ser også at en del ikke helt har skjønt hvorfor de skal blogge og hva poenget med det er. Det samme så jeg på et annet kurs jeg deltok på for noen år siden, hvor blogging underveis også var en obligatorisk oppgave. Folk blogget en sjelden gang fordi de fikk beskjed om å gjøre det, men mange skjønte ikke hvorfor de gjorde det og hva det var meningen at de skulle skrive. Jeg tror det er en viktig ting å ta med seg og noe som kan overføres både til det meste av det vi lærer på dette kurset og til nye ting generelt (ikke minst for de av oss som jobber i skolen): Det holder ikke å forklare folk hvordan de skal gjøre ting, det er like viktig å få dem til å skjønne hvorfor.

1 kommentar:

Grooo sa...

Så sant så sant!
Alt som skal gjøres blir mye enklere å få til hvis man forstår både hvordan det skal gjøres og hvorfor det skal gjøres.