torsdag 27. mars 2008

Mens vi venter på...

...om ikke Godot, så ihvertfall på bekreftelsesmailen fra SecondLife, kan jeg jo fundere litt på andre ting...

En ting som ikke er inkludert i 23 ting, men som det blir stadig mer av på nettet, er diskusjonsforum. Da tenker jeg ikke primært på nettavisenes debattavdeling, men rene forum dedikert til alt og ingenting, for eksempel http://www.hobbyforum.no/ . Jeg er og har vært medlem av flere og hatt stor glede (og fått nye venner) av det. De kan være åpne for alle uten regostrering, eller så lukkede at nye medlemmer må godkjennes av forumets administrator, og det er lett å lage sitt eget, f. eks på http://www.diskusjonsforum.no/no/ .

Grunnen til at jeg trekker inn dette, er ikke fordi jeg har noe ønske om å utvide til 24 ting, men fordi det slo meg at for kurs som dette kan et felles forum være vel så nyttig som separate blogger. Da kunne vi diskutert, stil spørsmål, delt erfaringer og problemer og hjulpet hverandre, i stedet for å mene litt på en blogg som ikke så mange har tid til å lese, og hvertfall ikke kommentere. Vi er tross alt godt over 80 kursdeltagere som blogger, og å følge med på alle sammen tar tid. Jeg prøver (å lese, kommentering blir bare veldig unntaksvis), men når jeg etter noen datafrie dager i påsken har flere hundre uleste feed på Bloglines blir det fort mye skumlesing.

Jeg trives forsåvidt med å blogge (det er en grunn til at jeg har 4 mer eller mindre neglisjerte blogger), men jeg har innimellom følesen av at jeg egentlig snakker med meg selv. Riktignok sies det jo at det er da man får de svarene man vil ha, men i en kurssammenheng som dette hadde det vært en fordel med flere tilbakemeldinger, og når 86 kursdeltakere skal blogge om 23 ting, sier det seg selv at en kursleder ikke kan kommentere bortimot 2000 bloggposter... Derfor er dagnes forslag til framtidige kurs -et kursforum.

Ingen kommentarer: