tirsdag 12. februar 2008

Wiki -del 2

Nå har jeg lest litt mer om wiki og prøvd meg på øvingsoppgavene. Konklusjon 1 -tekstbehandlingsprogrammet i 23ting-wikien er fullstendig ubrukelig. Jeg må inn og rette alt minst fire ganger før det ser omtrent ut som jeg vil. Og ettersom jeg vanligvis ikke har problemer med tekstbehandling, er det jo nærliggende å konkludere med at det er programmet det er noe galt med og ikke meg...

Leste gjennom deler av Palestina-diskusjonen i Wikipedia -den belyser effektivt wikis svakheter. Verden er ikke svart/hvitt med ett fasitsvar, og en wiki med så omstridte temaer vil nødvendigvis være i konstant endring. Plutselig skjønte jeg også hvorfor mange utdanningsinstitusjoner ikke godtar Wikipedia som kilde...

I biblioteksammenheng er bokanmeldelse-wiki det mest nærliggende -der er det uansett personlige meninger som gjelder. En wiki som utgir seg for å være fakta vil sette store krav til redigering og oppfølging hvis det skal fungere.

Ingen kommentarer: