fredag 29. februar 2008

Ting 13 -Egendefinerte søkemotorer

Førsteinntrykket etter å ha lest litt og prøvd meg på de forskjellige sidene, er at dette, hvertfall for meg, er nokså ubrukelig... En del av poenget ved søkemotorer er jo å finne sider jeg ikke vet om, å bruke tid på å finne og registrere hvilke sider jeg skal søke i før jeg utfører selve søket, virker som mye bortkastet tid og jobb. Ikke syntes jeg Rollyo var spesielt bra heller, jeg fikk ikke opp treff jeg visste skulle være der og jeg synes det var vel så mye støy der som andre steder.

Jobber man mye med et konkret tema hvor man bruker mye tid på å finne informasjon på de samme sidene gang på gang, og man vet at man neppe finner noe nyttig andre steder, kan det kanskje ha en nytte. Det kan sikkert også være kjekt for lærere som jobber med bestemte temaer å kunne lage egne søkemotorer for elevene, men jeg kan ikke se for meg at jeg vil bruke dette privat. Generelt sett tror jeg man har mye mer nytte av å lære å bruke de vanlige søkemotorene mer effektivt, vite hvordan man begrenser søkene og raskt kunne vurdere de treffene man får.

Ingen kommentarer: