onsdag 27. februar 2008

Ting 11 - bokorganisering

LibraryThing høres jo ut som en våt drøm... Opprettet konto, la inn noen bøker (nok en gang savner jeg nett i heimen, så jeg kunne gjort dette skikkelig) med vurderinger, tagger, en kommentar her og en anmeldelse der. Fant mye morsomt i Librarians who LibraryThing -for eksempel denne tegneserien om bibliotekarer.

Det jeg ikke er så fornøyd med i LibraryThing, er søkefunksjonen. Jeg får mye rare treff, evnt mangel på treff. Søker jeg via Deichman på "Nesbø, Jo", får jeg treff på bøker han er involvert i, men ikke de han står som forfatter av. Søker jeg på "Jo Nesbø" finner jeg bare forfatterheftet om ham. For å finne bøkene han har skrevet, må jeg søke på bare "Nesbø", og med forfattere med vanlige etternavn gir det fort mye støy. Jeg savner også å kunne gå inn og se på de enkelte treffene før jeg legger dem til, jeg la til en lydbok istedet for den vanlige boken fordi det ikke var mulig å se forskjell. Og når jeg først er i det kravstore hjørnet, hadde det også vært greit å kunne legge til flere bøker på en gang. Jeg har ofte flere bøker av samme forfatter, og da hadde det vært veldig greit å kunne gjøre ett forfattersøk og legge til alle samtidig, i stedet for å måtte søke opp hver enkelt bok. Tålmodighet er jo et fremmedord...

Ingen kommentarer: